Särskilda villkor har uppdaterats 2020-06-28 med villkor relaterade till Corona-Covid-19.
Tillfälliga extra villkor i samband med Corona - Covid-19 pandemin
Läs mer >>
Bokning, Bekräftelse, Betalning, Rabatter
Bokning och bekräftelse
Beställning av resa sker via bokningsformuläret på hemsidan. I steg 4 får kunden bokningens totalpris. Genom att trycka på knappen Bekräfta, så skickas bokningen. Direkt visas en automatisk bekräftelse på att vi har mottagit bokningen med bokningsbekräftelse- och kundnummer på dataskärmen. Den automatiska bekräftelsen bekräftar inte att gästen har fått plats på destinationen, utan är endast ett kvitto på att vi har mottagit bokningen. Först vid mottagande av en PDF-fil med bokningsbekräftelse till er e-post, så är gästen säkert på plats.
Betalning och bokningsbekräftelser
Alla som bokar får en bokningsbekräftelse så snart bokningen är bekräftad. Bokningsbekräftelsen har två förfallodatum och betalas i två omgångar. Anmälningsavgiften är på 10% av totalbeloppet och förfaller en vecka efter bokningsdatum. Slutbetalningen är på resterande 90% av totalbeloppet och förfaller 60 dagar före ankomstdatum. Alla bokningsbekräftelser är i Euro (EUR) och ska inte räknas om till SEK, NOK eller DKK.
Om resan bokas och beställs när det är mindre än 60 dagar kvar till avresa ska totalbeloppet betalas vid ett betalningstillfälle.
Det är viktigt att resenären endast uppger nummer för bokningsbekräftelsen vid betalning.
Observera att vi inte kan garantera och ansvara för gästens boende och greenfee om inte betalning erhålls i enlighet med de förfallodagar som finns angivna på bokningsbekräftelsen.
När betalning av resan sker, antingen det är anmälningsavgift eller slutbetalning ses betalningen som en bekräftelse på att avtalssparterna tagit del av avtalsvillkoren som föreligger för den bokade resan, accepterat dessa villkor samt att det blir bindande för båda parter.
Kunden är ansvarig för alla sina bankkostnader och eventuella bankavgifter som kan orsakas GolfSol Norden S.L. vid felaktigt utförd betalning. IBAN och BIC måste uppges vid betalning för att undgå extra bankomkostnader.
Rabatter
Observera att det är kundens ansvar att kontakta SoloGolf | GolfiSpanien för att vår administrativa personal ska få besked att mer än en destination, alternativt mer än ett besök på samma resmål, är bokad under en vintersäsong, som sträcker sig över perioden 15/9 till 15/5.
Dubbelbokningsrabatt
Omfattar alla gäster som bokar två vistelser på minimum 14 nätter vardera under samma vintersäsong.
Rabattbelopp:
150 € per person om båda bokningar är 28 nätter eller längre;
112,50 € per person om ena bokningen är 28 nätter eller längre och den andra 21-27 nätter;
75 € per person om ena bokningen är 28 nätter eller längre och den andra 14-20 nätter;
50 € per person om båda bokningar är mellan 14-27 nätter långa.
Rabatten gäller enbart om båda vistelser sker under samma vintersäsong som omfattar hösten (15/9 – 31/12) samt våren (1/1 – 15/5).
Rabatten gäller även om båda vistelserna sker under hösten alternativt under våren.
Dubbelbokningsrabatten utbetalas via ett kreditbelopp, som manuellt skrivs in av administrativ personal, på bekräftelsen för den andra vistelsen.
Trippelbokningsrabatt
Omfattar alla gäster som bokar tre vistelser på minimum 14 nätter vardera under samma vintersäsong.
Bokning 2 omfattas av Dubbelbokningsrabatt. Bokning 3 kommer också att omfattas av Dubbelbokningsrabatt. Beloppet varierar beroende på reslängd, enligt information ovan.
Trippelbokningsrabatten utbetalas via ett kreditbelopp, som manuellt skrivs in av administrativ personal, på bekräftelsen för den tredje vistelsen.
Försäkring och avbeställning
Försäkringar
Det är alltid resenärens ansvar, och aldrig researrangörens ansvar, att se till att tillräckligt försäkringsskydd finns. Normalt finns en reseförsäkring i hemförsäkringen. Är du osäker, så kontakta ditt försäkringsbolag. Kompletterande reseförsäkring kan tecknas direkt hos försäkringsbolag som säljer reseförsäkringar. Det är mycket viktigt att du som resenär ser till att ha en försäkring vid tillfälle av sjukdom och att den täcker eventuell hemtransport, om det är nödvändigt. Vi rekommenderar också alla gäster att ta med ett patientkort för EU / EU-sygsikring/ Helsetrygdkort for Europa. Det beställs via Försäkringskassan / NAV.
Avbeställningsskydd
Vi rekommenderar alla gäster att kontrollera så att de har ett fullgott avbeställningsskydd via sin hemförsäkring, reseförsäkring eller annat. Vi erbjuder avbeställningsförsäkring via vårt bokningssystem i steg 3.
Avbeställningsskydd vid bokning av busstransfer och privat transfer
Det går inte att betala för avbeställningsskydd i steg 3 av bokningen för busstransfer alternativt privat transfer. Avbeställningsskyddet gäller inte, oavsett om kunden kryssar i ja eller nej för avbeställningsskydd i samband med bokning, eftersom kostnaden alltid är 0 kr för avbeställningsskyddet.
Avbeställning av resan
Alla avbokningar ska ske till info@golfispanien.se via e-post. Kontakta oss också via telefon för att få avbokningen snabbt bekräftad, om det är mycket nära ankomstdatum. Vi försöker alltid att finna en lösning tillsammans med gästen när det gäller avbokning. Vid flera tillfällen har våra leverantörer gått med på att flytta fram ankomstdatum till en senare period samma vintersäsong, så att kunden fått möjlighet att utnyttja sin resa.
På grund av våra leverantörers hårda villkor vid avbokning, så är vi tvingade att anpassa våra villkor för avbokning av resa. Finns ett externt införskaffat avbeställningsskydd genom hemförsäkring eller annan liknande försäkring är det de kostnadsnivåer som redovisas här som gäller vid avbokning av resa. Normalt ersätter externa avbeställningsskydd ersättning enligt allmänna resevillkor och inte enligt särskilda resevillkor. Observera att SoloGolfs | GolfiSpaniens särskilda resevillkor ersätter kostnadsnivåerna i de allmänna resevillkoren vid avbokning.
Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande kostnader:
- Avbokar resenären när det är mer än 60 dagar kvar till avresa, så betalar resenären 10% av kostnaden för resan.
- Avbokar resenären mellan 60 och 30 dagar innan avresa, så betalar resenären 50% av kostnaden för resan.
- Avbokar resenären mindre än 30 dagar före avresa, så skall resenären betala hela kostnaden för resan.
Boende
Ankomst och avresa
Enligt internationella hotellbestämmelser har du normalt tillträde till rummet från kl 15.00. Vid utcheckning måste du normalt lämna rummet senast kl 11.00.
Lägenheter
Vi kan inte boka och garantera specifika lägenhetsnummer, men våra gäster kan önska riktning på balkongen, typ av lägenhet och våning. Vi skickar önskemålen vidare till hotellen, men vi kan aldrig garantera att gästen får sitt önskemål uppfyllt.
Vid vissa tillfällen finns det endast ett fåtal lägenheter med en viss utsikt eller en speciell egenskap. Dessa lägenheter fördelas mellan intresserade efter hur lång period gästen har bokat samt bokningsdatum.
Gästen får aldrig en bekräftelse med lägenhetsnummer. En lägenhet kan när som helst bytas ut mot en annan lägenhet på grund av brand, skada eller på grund av någon annan anledning som vi inte har kontroll över. Observera att en lägenhet kan bytas ut till en annan, likvärdig lägenhet om det visar sig vara något fel med lägenheten som inte går att reparera inom rimlig tid. Detsamma gäller om en ägare till lägenheten säljer lägenheten, eller om vi fått felaktig information angående betingelserna i en lägenhet.
Lägenheterna hyrs fullt möblerade. Detaljerade inventarielistor finns på hemsidan. Gästerna ska återlämna lägenheten i samma skick som den var då de flyttade in, dock med hänsyn till normalt slitage. Gästen kan bli ansvarig för reparationer och betalning vid förstörelse av lägenhet eller inventarier på grund av felbehandling, oförsiktighet eller oaktsamhet från gästens sida. Vid andra tillfällen ansvarar vår leverantör för reparationer. Gästen ska också ersätta de inventarier, som fanns i lägenheten vid incheckning, men som försvunnit från lägenheten vid utcheckning. Gästen får inte ha explosiva eller brandfarliga ting i lägenheten.
Varje lägenhetskomplex har egna reparatörer, som reparerar om något skulle gå sönder i lägenheten. Skulle gästen själv ta kontakt med en annan reparatör som utför arbetet, kan gästen inte räkna med att få några pengar utbetalda av ägare eller GolfiSpanien.
Om inget annat meddelas på hemsidan under boendet, så ingår priset för el, gas och vatten.
Vissa lägenhetstyper hyrs ut med specifika bytesdatum under högsäsong, men de flesta resmål har fria ankomst- och avresedagar.
Övernattande gäster i lägenheten
Vi bokar våra gäster på det hotell eller lägenhetshotell som gästen har önskat. Inga andra personer har rättigheter att övernatta på hotellrummet eller i lägenheten utan godkännande från hotellet och SoloGolf | GolfiSpanien. Vid de tillfällen då gäster till gäster är tillåtna, så omfattar det alltid en kostnad per person och natt. Undantag gäller oftast barn 0 - 2 år. Reglerna och priset varierar mellan hotellen och lägenhetshotellen. Vi erbjuder också hotellrum och lägenheter till specialpris till övernattande gäster på besök. Ta kontakt med SoloGolf | GolfiSpanien.
Våra gäster som har egna betalande gäster på besök, kan köpa greenfee biljetter av vår personal på plats till rabatterade priser.
Husdjur
Det är som regel förbud mot husdjur på samtliga hotell och lägenhetshotell, så vida undantag inte specifikt redovisas.
Det är normalt förbjudet att ta med husdjur på golfbanan, men det finns undantag som framgår under informationen på varje golfbana.
Golf
Starttider
Golfklubben ansvarar för all tidsbokning på plats och har rättigheten att sätta samman gäster i 4-bollar vid behov. Bokningsreglerna för starttider på varje enskilt golfbana och för våra olika medlemskap och golfpaket finns på vår hemsidan under varje destination.
Banarbete
Vi reserverar oss för underhållsarbeten på golfbanan. Vi reserverar oss även för att banornas kondition kan variera på grund av nederbörd och klimat. Vid extrema väderförhållanden kan banan stängas. Det är den lokala golfklubben som ansvarar för att besluta om golfbanan skall hålla öppet eller stängas under rådande förhållanden. Det är också upp till golfklubben att avgöra om spel tillåts eller ej. Det kan förekomma att klubben ej tillåter spel på en viss del av banan på grund av att banarbeten eller liknande ska utföras. Ingen del av medlemskapet återbetalas på dessa grunder.
Golfvett och etikett
På golfklubben gäller internationell etikett. Alla resort har en klädkod som gäller samtliga personer som vill spela på golfbanan.
Golfskola
Det finns möjlighet att boka golfundervisning på de destinationer där vi har egen golfinstruktör. Ta kontakt för mer information.
Handicap
Handicapgränsen på golfklubbarna är 36, men vissa undantag kan gälla under lågsäsong på golfbanor med lite trängsel. Våra gäster, som deltar i golfskola, har dock möjlighet att spela med grönt kort eller motsvarande hcp 72 i Danmark. Normalt behöver du aldrig visa upp ditt handicap kort. Om det mot förmodan skulle förekomma en kontroll från klubben har vi som regel att du alltid ska ha med dig ett giltigt handicapkort. Om du blir nekad att spela banan på grund av att du ej har med ditt handicap kort, är det helt resenärens ansvar.
Hyrbil
Alla hyrbilsbokningar sker på förfrågan till hyrbilsfirman, och vissa bilmodeller kan vara slutsålda. Det är inget som SoloGolf | GolfiSpanien kan påverka. Därför rekommenderar vi samtliga gäster, som önskar hyrbil, att boka mellan 60-90 dagar innan ankomst.
Det är mycket viktigt att kunder som bokat hyrbil läser villkoren som gäller för respektive hyrbilsfirma. Villkor och pris visas tillsammans med varje hyrbil i sökmotorn. Villkoren skiljer mellan varje hyrbilsfirma.
Alla önskade tillägg, som service utanför kontorstid, extra förare, försäkring mot att betala självrisk, barnstol eller liknande betalas direkt till hyrbilsfirman i samband med att bilen hämtas.
Om hyrbilsleverantören går i konkurs eller inte längre kan leverera hyrbilar, så återbetalar vi samtliga inbetalda pengar för hyrbilen till kunder som ännu inte hämtat hyrbilen. Ingen övrig kompensation utbetalas. Vi kommer även att erbjuda våra kunder alternativ från andra hyrbilsuthyrare med möjlighet till ombokning, men vi kan aldrig garantera att samma pris eller villkor som för ursprungliga bokningen.
Övrigt
Reservation
Vi reserverar oss för skrivfel och för oförutsedda ändringar som ligger utanför vår kontroll såsom valutaförändringar, strejk, kontraktsbrott och liknande händelser.
Förbehåll om ändringar
Vi förbehåller oss rätten att innan avtal träffas med resenären vidta ändringar av uppgifter på vår hemsida, broschyrer och prislistor. Vi förbehåller oss också rätten att företa ändringar av de avtalsvillkor som gäller för resan. Vid sådan ändring gäller bestämmelserna i de allmänna resevillkoren.