Niña, Pinta och Santa María
Huelva är staden som förknippas med Columbus expeditionen och upptäckten av Nya Världen, det vi idag kallar Amerika. Missa inte ett besök till Muelle de las Carabelas, vilket är ett museum precis söder om Huelva i La Rábida, där det finns kopior av båtarna La Niña, La Pinta och La Nao Santa María som användes vid första resan västerut. Carabelas är spanska namnet på de skepp som användes under tiden när världen utforskades i hopp om att finna rikedomar och nya territorier, och muelle byter hamn.
Staden Palos de la Frontera i Huelva var skyldig skatt till de katolska monarkerna Ferdinand och Isabella för gods som förts in utan att ha deklarerats. Därför beordrades staden att bekosta La Niña och La Pinta. Man kan ana att lokalbefolkningen var mycket irriterade på den tiden, men samtidigt var det en möjlighet för unga män från området. De flesta sjömän samt kaptener kom från Huelva. Även straffångar fick mönstra på om de ville, för att slippa fängelse. Idag är staden Palos de la Frontera mycket stolt över sin roll i världshistorien. Missa inte medeltidsveckan i Palos varje mars, där upptäckten av nya världen firas.
Utan munkarnas hjälp på klostret i La Rábida, precis bakom museet, så hade Columbus inte lyckats övertala de spanska monarkerna att bekosta hans projekt. Passa även på att besöka klostret efter ni varit och sett båtarna.
På museet så visas en introduktionsvideo om skeppen och Columbus, som är textad på engelska. Inomhus finns information om andra i besättningen, kartor som visar rutten för första expeditionen och efterföljande resor, föremål som använts och mycket mera. Tyvärr är informationen idag enbart på spanska. Missa inte en kort video, som är textad på engelska, där man verkligen förstår hur komplicerat det var för den tidens kaptener att navigera med hjälp av en soltabell och enkla instrument. Utomhus har man byggt upp ett litet hamnkvarter, som ska visa hur det såg ut i hamnen i Palos de la Frontera där båtarna seglade ifrån. Det finns också en sektion som visar hur indianerna såg ut och bodde som spanjorerna träffade på efter att de stigit i land. Självklart får man mest ut av besöket om man läst på lite om Columbus och seglatserna innan man kommer till museet.
Det är något alldeles speciellt att få gå ombord på de tre förhållandevis små skeppen. Det är ganska lätt att föreställa sig livet till havs och vilka tuffa förhållanden som rådde ombord. Längs väggarna hänger torkad skinka och under däck finns tunnor med förnödenheter. Det måste varit oerhört trångt och obekvämt att bo och sova så tätt. Dessutom kan man föreställa sig skräcken hos sjömännen från trakten, som seglade mot något som idag säkerligen skulle beskrivas som ett självmordsuppdrag. Ingen visste om de skulle komma fram eller om maten skulle räcka tills de fann land. Även om kartografer, lärda och sjöfarare trodde att jorden var rund, så var det ingen som visste helt säkert. Generella uppfattningen bland befolkningen var att jorden var platt och att det fanns ett stup vid kanten.
La Nao Santa María
Störst av de tre båtarna var La Nao Santa María, som seglades av Columbus. Det var ett stort och typiskt lastfartyg för slutet av 1400-talet, och på Santa Maria fanns det mesta av proviant och andra förnödenheter för besättningen på alla tre båtar. Innan Columbus fick motta skeppet från dess ägare i hamnen i Santa Maria, så hade skeppet seglat under namnet La Gallega. På skeppet jobbade ungefär 40 män. Santa Maria var långsammast av de tre skeppen och var svår att navigera. Hon gick på grund utanför Haiti och förstördes på juldagen 1492 i norra Haiti. Material som räddades från skeppet användes för att bygga första kolonin, som kallades fort La Navidad.
La Pinta
La Pinta byggdes i hamnen i staden Palos de la Frontera. Skeppet fick sitt namn efter tidigare ägare familjen Pinto. La Pinta hade 30 sjömän ombord och som befäl kapten Martín Alonso Pinzón. Utan Martin Pinzón så hade Columbus förmodligen inte lyckats med sin expedition. Förutom att vara en utomordentligt duktig och modig sjöfarare, så var han moralisk ledare för männen ombord. Han var också mannen som värvade och satte ihop besättningarna, och som fick de duktigaste sjömännen att följa med på vad som måste upplevts som ett självmordsuppdrag. Atlanten var skrämmande och outforskad på den tiden. Ingen visste vilket öde som väntade. Det var flera myterier ombord, som Martin Pinzón lyckades slå ner. Det är lätt att förstå att sjömännen ombord var trötta, hungriga och rädda när de fortsatte dag och natt ut på öppet hav utan vetskap om de någonsin skulle se land igen. Det var från La Pinta som sjömannen som kallades Rodrigo de Triana skrek ”tierra” den 12:e oktober. Tierra betyder land på spanska. Några dagar innan hade sjömännen sett fiskmåsar och grenar från träd i vattnet, och hoppet hade tänts om att få sätta fötterna på land igen. La Pinta var första skepp att komma tillbaka till Spanien efter resan. Hon anlände en hamn i Galicien, en region i norra Spanien. Sedan seglades skeppet hem till hamnen i Palos de la Frontera, där hon låg vid sidan av la Niña.
La Niña
Båten la Niña byggdes i byn Moguer, grannby till Palos de la Frontera. Båten ägdes av bröderna Niño och la Niña betyder flicka på spanska, så la Niña var ett passande namn på den minsta av de tre båtarna. Båten var Columbus favorit, för hon seglade så bra. På båten arbetade och bodde en besättning på 20 personer, vilket är oerhört svårt att tänka sig när man går uppe på och under däck. Kapten på la Niña under överfarten var Vicente Yánez Pinzón, bror till Martín Alonso Pinzón som var kapten på La Pinta. Efter att Santa Maria gick på grund och förstördes, så fanns det inte plats för alla sjömän för hemresan på lilla båten La Niña. Columbus fick lämna kvar 39 män, som grundade första kolonin. Alla män var döda och kolonin nedbränd när Columbus kom tillbaka ett år senare.
Kungliga monarker
På Iberiska halvön i början av 1400-talet fanns det fyra kristna kungadömen, Kastilien, Aragonien, Navarra och Portugal samt muslimska kungadömet Granada. Kungadömet Granada omfattade stora delar av det vi idag kallar Andalusien, förut den västra och mittersta delen med bland annat Huelva, Sevilla och Cádiz.
Isabella av Kastilien och Ferdinand av Aragonien gifte sig 1469 så enades deras stora kungadömen för första gången. De kallades för de katolska monarkerna. Båda kungadömen behöll dock sina språk, lagar och gränser. Det som förändrades var att en ny stormakt fötts. Tidigt år 1492, så besegrade deras arme muslimska Granada. Nu var hela Iberiska halvön under kristet ledarskap. De nya monarkerna införde ett modernt sätt att regera med en stor armé, kungliga tjänstemän och diplomater och kunglig auktoritet. Via ämbetsmän kunde de kräva in skatter från befolkningen för att finansiera reformer, krig och även expeditioner som skulle kunna tänkas gynna kungariket.
Kungarna av Portugal hade tidigare sponsrat flera expeditioner för att finna nya delar av världen och rikedomar. Sjöfarare som Christofer Columbus utbildades på speciella institut där de fick lära sig navigera och rita kartor.
Europas kungadömen kämpade om att lägga beslag på rikedomar och territorier i världen, och det var anledningen att de katolska monarkerna slutligen bestämde sig för att stötta Columbus. Tack vare ett handelsmonopol och alla rikedomar som kom till regionen efter upptäckten av Amerika, så var Sevilla med största sannolikhet Europas rikaste stad under 1500-talet. Förutom ädla metaller och tobak, så kom nya grödor som bland annat majs, tomater, avokado och kakao att förändra vardagen till det bättre för vanliga människor. Villkoren för sjömän ombord förbättrades också avsevärt när de började använda hängmattor, vilket var en idé de lånade från Indianerna.
Christofer Columbus
När Columbus seglade ut på okänt hav mot Indien, så var det en fantastisk bedrift att de klarade resan till Amerika, men det som förändrade världen för människorna i Europa var att han lyckades ta sig tillbaka och skapa en ny handelsrutt.
Christofer Colombus föddes år 1451 i Italien. Han bodde största delen av sitt liv i Portugal och Spanien och här är han känd under namnet Cristóbal Colón. Det är lika bra att lägga det namnet på minne, när man besöker Huelva. Cristóbal Colón är en omtyckt hjälte i regionen, och han kan bland annat ses som en jättestor staty vid bron mellan Huelva och La Rábida, som staty på Plaza de las Mochas inne i Huelva och avbildad på kakelplattorna som visar Huelvas historia på Plaza de España i Sevilla.
På våra utflykter till staden Lagos på västra Algarvekusten så berättar alltid invånarna hur lokala sjömän räddade livet på Columbus, när han med flythjälp av en åra lyckades simma mot kusten. Columbus hade varit ombord på ett flamländskt skepp som hade beskjutits av fransmän och portugiser och som sedan sjönk. Sedan flyttade Columbus till Lissabon, som var centrum för det mesta som hade med sjöfart att göra på den tiden. Han jobbade bland annat som kartritare tillsammans med sin bror. Columbus dröm var att segla väster ut mot Indien. Legender om att det gick att nå land västerut hade funnits under många århundraden. Vikingarna hade ju till exempel varit där. Han hittade ingen som var villig att finansiera expeditionen. Även hans bror bar på samma dröm och försökte hjälpa till att övertala diverse kungligheter att sponsra expeditionen. Att genomföra en stor expedition var självklart endast möjligt med stöd av ett kungadöme. Portugisiska kungen sa bestämt nej. Columbus försökte få stöd från Ferdinand och Isabella under många år, men utan positivt resultat eftersom alla pengar behövdes för kriget mot muslimska Granada.
Columbus gav sig inte, trots att han fick avslag många gånger. Till slut beslöt sig Columbus för att segla från Huelva till Frankrike för att be om pengar av franska hovet. Columbus bodde i klostret i La Rábida, där han lärde känna munken Juan Perez . Perez var Isabellas biktfader. Via Perez fick Columbus åter igen kontakt med Isabella och spanska hovet. Under samma tid besegrades muslimska kungadömet Granada. Äntligen var tiden kommen för Columbus och han reste för att träffa monarkerna. Det kunde dock ha slutat illa på grund av hans giriga krav om ersättning. Han ville bland annat bli amiral samt vicekung av de områden han upptäckte. Dessutom skulle han ha tio procent av fynden han förde tillbaka. Drottning Isabella sa först nej, och Columbus hann ge sig av. Isabellas rådgivare fick sedan drottningen att acceptera kraven, eftersom de menade att expeditionen inte skulle bli så dyr. Dessutom hade Portugals kungadöme haft god utdelning på vad som ansågs hopplösa projekt innan. Kungliga sändebud skickades för att hinna ikapp Columbus. Columbus vände om och ett avtal undertecknades.
Efter första resan väster ut mot Indien, så gjorde Columbus flera reser till området. Han dog 1506 i staden Valladolid i Spanien. Vid sin död, trodde han fortfarande att han funnit en väg till Indien. Italienska kartografen Amerigo Vespucci var den första som menade att Columbus hittat en ny kontinent. En annan kartograf ritade in kontinenten, och döpte landmassan America till Amerigos ära.
Muelle de las Carabelas
Paraje de La Rábida
21819 Palos de a Frontera
Telefon: +(34) 959 530 472
Öppettider vintertid: Tisdag till Söndag 09:30 – 19:00
Gruta de Maravillas
Gruta de Maravilla är en unik upplevelse och rekommenderas till alla som besöker provinsen Huelva. Från destinationerna längs kusten tar det drygt 1,5 timme att köra norrut. Ingången till grottan ligger mitt i byn på gågatan och temperaturen i grottan är alltid mycket behaglig, oasvsett vädret utanför.
Real Alcazar de Sevilla
Det kungliga slottet i Sevilla är fantastiskt och den mest omtyckta sevärdheten i Sevilla, när våra gäster får välja. Promenera i de fantastiska trädgårdarna och köp något gott att dricka i caféet. Hyr en audioguide, så kommer du att uppskatta besöket mycket mera och lära dig spansk historia.
Doñana nationalpark
Doñana är ett paradis för den som är fågel- och djurintresserad och finns med på Unescos världsarvslista. Doñana omfattar över 50 000 hektar nationalpark, som är ett skyddat område, och ett lika stort område parque natural, där man får vistas utan guide.
Nationalparken Doñana är ett paradis för den som är fågelintresserad och området finns med på Unescos världsarvslista. Flyttfåglar från norra Europa kommer till nationalparken för att övervintra och andra passerar Doñana på väg mot Afrika. Andalusien har Europas största bevarade våtmarksområden, och Doñana är den största och viktigaste av dem alla. Många utrotningshotade arter föder upp sina ungar där.
Det finns fem besökscenter i utkanten av Doñana nationalpark, varav tre El Achebuche, Palacio del Acebrón och La Rocina ligger i Huelva provinsen. Inträdet till alla besökcentra är gratis och det mesta utgår därifrån, som olika vandringsleder med observationsplatser och guidade turer in i nationalparken.
Spanjorerna skiljer på områden som kallas parque natural och parque nacional. I parque natural kan man själv får ströva omkring, medan i parque nacional så är djur och fågelliv skyddat. In i nationalparken Doñana kan man endast komma med en guide och jeepbuss.
I området runt besökscentret Achebuche, så finns ett naturreservat där man själv kan gå fritt på utmärkta stigar. Där finns ett flertal små utkikshus där man ostört kan sitta och titta på fåglar i träd och dammar. Det finns kikare att hyra, som betalas per timme.
I El Rocio, staden med sandgator och den berömda jungfrun, så finns skådarplattformar vid sjön. Det är en favoritplats för regionens fågelskådare. Från byns bästa restaurang El Toruño har man utsikt över sjön och kan se mängder av skedstork, styltlöpare och flamingos.
José Antonio Valverde är ett besökscentra som har information om våtmarker och ekosystem. Där visas information om flora, fauna och framför allt fågelliv i området, samt hur mänsklig påverkan har förändrat miljön för djur och växter. Där finns en lokal med stora glasväggar, anpassad för fågelskådning.
I parque natural finns många olika leder som utgår från El Achebuche besökscentra. Det finns kikare att hyra på plats. Ta gärna med en fågelbok, om ni har och stanna till vid olika platser för fågelskådning. Det finns ett antal små hus där man kan sitta dold och spana.
Vi rekommenderar att ni bokar en resa med stora fyrhjulsdrivna jeepbussar, så kommer ni in i nationalparken. Turen tar besökarna genom de olika ekosystem som finns i nationalparken och dit man inte får gå utan auktoriserad guide. Guidningen sker på spanska, men oftast kan personalen en del engelska och kan översätta. Bästa jeepturen startar 08:30 och tar nästan 4 timmar. Platser måste förbokas. Trots guidning på spanska, så är det en fantastisk naturupplevelse.
El Centro de Visitantes José Antonio Valverde
El Centro de Visitantes José Antonio Valverde är populärt bland våra fågelkunniga gäster som rapporterat att de har sett bland annat ängshök, brun glada, rödfalk, gräsand, snatterand, skedand, brunand, rödhuvad dykand, smådopping, gråhäger, purpurhäger, natthäger, skedstork, flamingo, bronsibis, silkeshäger och kohäger. Valverde ligger ensligt. Centret är ett relativt nytt hus med halmtak och innehåller ett litet museum, en enklare servering, toa och fönsterväggar för skådning ut över vattenytor, vassruggar och buskage.
För att komma till besökscenter El Acebuche kör vär A-483, El Rocío-Matalascañas, och följ skyltar. Guidade turer med jeep i nationalparken måste förbokas via telefon +(34) 959 430 432. Jeeparna åker från El Acebuche tidigt på morgonen alternativt på eftermiddagen. Bästa upplevelsen får man oftast om man väljer den tidiga turen.
För att komma till Centro de Visitantes, så kör motorvägen A-49 mot Sevilla. Tag av vid avfart 34 mot Hinojos och Villamanrique. Kör sedan mot Villamanrique och följ skyltar mot Valverde.
Adress: Cerrado Garrido. Marismas de Aznalcázar.
Telefon: +(34) 671 564 145
Minas de Riotinto
I norra Huelva finns ett stort gruvdistrikt där järn, koppar och silver har utvunnits under 5000 år och av samtliga folk som härskat över området, bland annat av romare och fenicier.
Centrum för gruvdriften var staden Minas Riotinto. Minas betyder gruvor på spanska. Rio Tinto är namnet för floden som mynnar ut i Atlanten vid regionhuvudstaden Huelva. Alla som beställt ett glas rödvin på spanska vet att det heter vino tinto. Tinto är namnet på den djupröda färg som floden har, på grund av de höga halterna koppar.
Mest välstånd och ekonomiskt uppsving för regionen skedde under perioden som, Rio Tinto Company Limited, ett företag från Storbritannien exploaterade gruvorna från 1873 till 1954. Samma företag har även orsakat den största miljöförstörelsen i området. När gruvdriften inte längre var lönsam, så lämnade de området utan att städa upp efter sig. Byggnader och maskiner gör gruvdrift står som trasiga metallskelett i området. Landskapet är sargat och samtidigt vackert, trots all miljöförstörelse.
NASA och spanska centret för astrobiologi forskar i de olika gruvorna i området, eftersom miljön förväntas vara liknande den som finns på mars och flera andra planeter i vårt solsystem.
Corta Atalaya dagbrott
Corta Atalaya är namnet på ett öppet dagbrott som är hela 1200 meter brett och 345 meter djup. Där har man utvunnit metaller sedan urminnes tider. En gång jobbade 12000 gruvarbetare i Corta Atalaya, och det var Europas största dagbrott och ett av de största i världen. Blodröd koppar står i kontrast till gröna svaveldammar och det är en mycket spännande plats att besöka.
Nära Corta Atalaya ligger en golfbana med samma namn. Golfbanan byggdes för att underhålla engelsmännen som jobbade med gruvdriften åt Rio Tinto Company Limited. För några få euro så kan man spela på en av världens märkligaste golfbanor. Hela golfbanan är uppbyggd av olika malm och restprodukter vid gruvdrift. Numera finns gräs på tee och green, men fairways skiftar i olika färger beroende på vilken slaggprodukt som använts. Ibland får man framåtstuds på drivern och bollen går jättelångt, men den kan lika gärna studsa vänster, höger eller bakåt när den landar på malmen. För att inte skada golfklubborna, så spelar man från en liten matta som man får låna gratis av golfklubben. Driving rangen är också en fantastisk upplevelse, där man slår bollar mot väggen av ett dagbrott. Receptionen eller klubbhuset är bara öppet vid behov, så kom ihåg att boka tid.
Gruvmuseum i Minas de Riotinto
Gruvmuseet ligger i det som tidigare var sjukhus, byggt 1927, för Rio Tinto Company Limited. På museet så får man lära sig om hur de olika byarna i gruvdistriktet har utvunnit de dyrbara metallerna under årtusenden. Här finns en massa spännande och lärorik information om gruvdrift och området. Det finns 14 utställningsområden utspridda på 1800 m2. Bland annat kan man se en reproduktion av en romersk gruva. Tyvärr finns ännu inte all information på engelska, men museet är väl värt ett besök.
Peña del Hierro gruva
I Nerva, en kort bit från Minas de Riotinto, ligger en gruva där Romarna en gång bröt järn. Hierro betyder järn på spanska och gruvan har fått sitt namn av en brett band av järnmalm som kan ses i toppen av gruvan. Gruvdriften var mest aktiv under 1800-talet.
Via gruvmuseet kan man boka en guide och få tillträde till gruvan. Kan ni inte spanska, kontrollera så att er guide pratar engelska. Efter att man gått genom en kort tunnel, så kommer man fram till ett stort hål öppet mot himlen och malmen har brutits nedåt, under jord. Guiderna är mycket kunniga och berättar inte bara om Peña del Hierro, utan även om livet för de som jobbade i gruvan och annan gruvdrift i området.
Tågresa genom gruvlandskapet
Rio Tinto Company Limited byggde järnväg från Minas de Riotinto för att forsla malmen till regionstaden Huelva, där den lastades på fartyg på väg mot Storbritannien för förädling. Idag finns det möjlighet att åka med tåget en station och se dagbrotten på nära håll. En gång i månaden dras vagnarna av Spaniens äldsta ånglok, men på övriga turer används ett äldre diesellok. Passagerarna får stiga av en kort stund och sträcka på benen, innan tåget går tillbaka. Det är gamla lok som drar vagnarna, så det är trevligast att sitta längst bak för att undvika mest möjligt av rök och ljudet av visselpipan på loket.
Kontakt information
Parque Minero de Riotinto
Plaza Ernest Lluch s/n, CP 21660
Minas de Riotinto (Huelva)
Telefon: +(34) 959 590 025