Frågor och svar om återbetalning
Jag har betalat in för mycket. Vad ska jag göra?
Din betalning registreras på din bokningsbekräftelse inom 5-7 bankdagar efter att du har utfört en utlandsbetalningen. Logga in på Min Sida, så kan du se när beloppet är krediterat din bekräftelse; där ser du också om du har ett utestående belopp kvar att betala eller om du har ett tillgodobelopp. Som kund kan du välja om du vill att betalningen ska användas mot slutbetalning eller mot framtida, nya bokningsbekräftelser. Alternativt så kan vi återbetala tillgodobeloppet till ditt bankkonto, om du skickar IBAN samt BIC. Ditt IBAN, samt BIC, framgår av ditt kontoutdrag eller om du loggar in på din internetbank. Har du inte dina bankuppgifter, som behövs vid internationell överföring, så ta kontakt med din bank. Skicka sedan uppgifterna till ekonomi@golfispanien.se.
Jag har ett tillgodobelopp efter avbokning. Vad ska jag göra?
Som kund kan du välja på om du vill att tillgodobeloppet ska användas mot framtida bokningsbekräftelser eller om du önskar att vi ska återbetala tillgodobeloppet till ditt bankkonto. Önskar du pengar återbetalda till ditt konto, så skicka ditt IBAN och BIC till ekonomi@golfispanien.se.
Vad händer om jag skickar fel IBAN och BIC
Skickar du fel IBAN och BIC, så tillkommer stora bankavgifter. Har du inte dina uppgifter, så ta kontakt med din bank innan du skickar dina uppgifter till oss.
Vi rekommenderar också att du med hjälp av datormusen kopierar ditt IBAN i nettbanken, eller kopiera numren med annat kopieringskommando på din dator, och sedan klistrar in informationen i en e-post, istället för att manuellt skriva av alla siffror. Det minimerar risken för att du skickar fel nummer, genom att skriva fel.
IBAN behövs vid internationella betalningar. Vi kan inte göra en utlandsöverföring om du endast skickar ett förkortat bankkontonummer, som endast används för överföringar inom landet där du bor.
Var finner jag mitt IBAN kontonummer?
Logga in på din internetbank. Där brukar IBAN och BIC framgå för ditt kontonummer. Har du en bank i Sverige, så börjar IBAN numbret med SE, medan Norges nummer startar med NO och Danmarks nummer med DK. Hittar du inte ditt IBAN nummer, så ta kontakt med din egen bank för att få hjälp. Utan ditt IBAN, så kan vi inte göra en återbetalning. Ditt IBAN och BIC framgår inte på våra kontoutdrag när du gjort en betalning till oss, och vi har inte dina betalningsuppgifter lagrade i vå databas.
Får jag hela resan återbetald om jag kan visa upp läkarintyg på att jag drabbats av allvarlig sjukdom?
Ja, om du har avbeställningsskydd. Om du saknar avbeställningsskydd, så sker återbetalning enligt Särskilda Villkor. Beloppet som återbetalas beror på hur nära inpå ankomst som avbokningen görs. Alla kunder behandlas lika hos oss. Ingen har någonsin velat avboka, utan avbokning har skett på grund av allvarlig sjukdom, olycka eller att något fruktansvärt som hänt inom närmaste familjen. Har du avbeställningsskydd via din hemförsäkring eller reseförsäkring, så ska du söka om kompensation via dessa bolag.
Jag avbokade hyrbilen två dagar innan ankomst utan avbeställningsskydd, men fick ändå alla pengar tillbaka. Varför det?
Ibland tillåter leverantören avbokning utan straffavgift. Det är ovanligt, men hyrbilsfirmorna kan vara generösa om vi har tur. Golfklubbar, transportföretag och hotell har ofta mycket hårda avbokningsregler nära ankomst.